Kategorie bloga

Trening uważności - dlaczego to takie ważne w rozwoju dziecka?

0 Komentarze
star_rateOcena artykułu 0

Ćwiczenia uważności to trening przeznaczony dla każdego, kto chce lepiej radzić sobie ze stresem i być bardziej obecnym “tu i teraz”. Początkowo mindfulness było adresowane tylko do dorosłych, ale dzisiaj wiemy już, że rozwój mentalny dziecka ma bardzo duży wpływ na jego funkcjonowanie w dorosłym życiu. Jak poprawić koncentrację u dzieci i na czym polega mindfulness dla najmłodszych? 

Skupianie uwagi - kiedy może być trudne dla Twojego dziecka? 

Zaburzenia koncentracji to charakterystyczne cechy ADHD czy ADD, ale nie zawsze problem ze skupieniem się jest związany z jakimkolwiek zaburzeniem. Najczęściej to po prostu etap przejściowy i warto pomóc dziecku go przejść. Trening uważności dla dzieci sprawdzi się w przypadku pociech, które mają problem z podzielnością uwagi, łatwo się rozpraszają  oraz nie umieją skoncentrować swojej uwagi na jednej rzeczy, np. oglądanej bajce lub czytanej książce. Ćwiczenia uważności poprawiają pamięć, a także uczą regulowania emocji. 

Warto pamiętać, że umiejętność koncentrowania uwagi poprawia się wraz z wiekiem. Z tego powodu większość dnia w pierwszych klasach w szkole zajmuje zabawa oraz zajęcia artystyczne. Dzieci praktykujące mindfulness szybciej nabywają kompetencje związane z uwagą i lepiej zarządzają swoimi emocjami. To kreatywna zabawa, która ma wiele zalet!

Chwilołapki po angielsku MINDFUL TOTS: TUMMY RIDEMindful Tots: Tummy Ride

Czym jest “uważna obecność” u najmłodszych?

Mindfulness dla dzieci to coś więcej niż nauka uważności. To czas, który mogą spędzić z rodzicem, a ich umysł pozostaje “spokojny”. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy zarówno dzieci, jak i ich rodzice są stale przebodźcowani przez wszechobecną elektronikę i ekrany, ćwiczenia uważności pozwalają się wyciszyć. Trening uważności pomaga dziecku przed sprawdzianem, zmianą szkoły czy każdą sytuacją społeczną, która może powodować stres. Nie można zapominać, że dziecko, tak samo jak nastolatek i osoba dorosła, jest narażone na czynniki i sytuacje stresogenne. 

Dzieci praktykujące mindfulness lepiej radzą sobie w szkole, ponieważ potrafią regulować emocje. Wiedzą, co czują, są samoświadome, a przez to skutecznie zarządzają swoją emocjonalnością. Chociaż mówi się o “treningu” mindfulness, tak naprawdę to przyjemne ćwiczenia uważności dla dzieci, które można z łatwością wpleść w codzienną rutynę. Wystarczy chwila praktyki przed snem, żeby dziecko zdobyło nowe umiejętności. Pozytywnym skutkiem ubocznym ćwiczeń mindfulness przed pójściem do łóżka jest lepsza jakość snu.

Chwilołapki po angielski MINDFUL TOTS: LOVING KINDNESS

Mindful Tots: Loving Kindness

Emocje a mindfulness - trening uważności w praktyce

Trening uważności dla dzieci może mieć wiele wymiarów: czasem jest to kilka minut w ciszy, podczas której prosimy dziecko o skupienie się na własnym oddechu. Możemy również poprosić je o rozluźnianie i napinanie mięśni, żeby zyskało lepszą świadomość własnego ciała. Zwłaszcza młodsze dzieci, lepiej odnajdą się w treningu uważności z wykorzystaniem chwilołapek po angielsku albo książeczek i kart przeznaczonych do ćwiczenia uważności. Mindful Tots: Loving Kindness skupia się na doświadczaniu pozytywnych emocji. Proste zadania polegają na nazywaniu uczuć towarzyszących konkretnym czynnościom. To świetny wstęp do nauki o trudniejszych i mniej komfortowych emocjach. Loving Kindness zaciekawi nawet najmłodsze dziecko, ponieważ książeczka jest bardzo kolorowa. 

Świadomość własnych emocji, umiejętność ich nazwania, a w końcu zdolność do radzenia sobie z nieprzyjemnymi doświadczeniami to kompetencje, które przydadzą się w całym dorosłym życiu. Warto rozpocząć ćwiczenia koncentracji od skupienia się na emocjach, ponieważ to w stanie emocjonalnym dziecka może tkwić przyczyna braku skupienia lub wybuchów złości.

Chwilołapki po angielsku MINDFUL KIDS. 50 MINDFULNESS ACTIVITIES FOR KINDNESS, FOCUS AND CALM

Mindful Kids 50 Mindfulness Activites for Kindness, Focus and Calm

Jak ćwiczyć koncentrację u dzieci?

Mindfulness dla dzieci to nie tylko nauka o emocjach. Ćwiczenia uważności to też skupianie się na konkretnych rzeczach lub procesach, np. oddychaniu. Mindful tots: Tummy Ride uczy mindfulness poprzez… skupianie się na swoim brzuchu. Ta kreatywna chwilołapka po angielsku uczy, jak odpoczywać i świadomie oddychać.  Nie bez powodu mindfulness stanowi element terapeutyczny w przypadku dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami związanymi z deficytem uwagi. To praktyka, które pomaga dziecku na wielu płaszczyznach.

Mindfulness jest chętnie praktykowane przez dorosłych, ponieważ wycisza i pokazuje, że można “pozbyć się” natłoku myśli. Często rodzice, którzy sami praktykują treningi uważności, chcą pokazać tę formę spędzania czasu swojemu dziecku. To świetna okazja do spędzenia wspólnie kilku chwil i uważnej, świadomej rozmowy! Treningi mindfulness z dzieckiem mogą zacząć także rodzice, którzy sami nie mieli styczności z tego rodzaju aktywnością. Mindful kids. 50 mindfulness activities for kindness, focus and calm to chwilołapki po angielsku dla całej rodziny - ćwiczenia z kartami uczą, czym jest empatia i jak regulować emocje za pomocą oddechu.

Mindfulness zdobywa coraz większą popularność w ośrodkach edukacyjnych, ale może i powinno być praktykowane przede wszystkim w domu z rodzicami. Wspólne wykonywanie zadań z kart uważności to okazja do nawiązania głębszej relacji z dzieckiem i pokazaniu mu, w jaki sposób może radzić sobie ze stresem.

Komentarze
Zostaw komentarz
Komentarz został pomyślnie dodany !
Musisz być zalogowany, aby zostawić komentarz!
Wystąpił błąd, proszę się z nami skontaktować!
Enter your name!
Enter your E-mail!
Enter your comment!
Enter captcha!